donderdag 31 januari 2008

Een autist bestaat niet ...



'Wat is autisme?' vroeg de man met het gekke brilletje, met een sorry-dat-ik-niet-alles-weet-gezichsuitdrukking.

Ik zuchtte diep.
'De "aut" in autisme komt van het Franse "autre", autisme hebben betekent dus letterlijk "anders zijn".'
Hij gaapte me aan alsof ik zonet iets vreselijk grofs over zijn moeder had gezegd.

'Werkelijk ?' vroeg de vent semi-geshockeerd.

'Neen,' moest ik spijtig genoeg toegeven, 'maar de betekenis blijft hetzelfde. Het komt erop neer dat je afwijkt van de norm, niet bent zoals de rest en dingen doet die niet iedereen doet.'
Dit keer kijkt hij me aan als een kind dat voor het eerst alleen fietste.

'Zoals een goochelaar ?', riep hij net iets te enthousiast uit, wat hij zelf ook doorhad - te zien aan de blos die op zijn bleke gezicht verscheen.
Ik kon hem echter geen ongelijk geven, hoe belachelijk dat ook klonk. Er was bitter weinig verschil tussen een goochelaar en een autist. Langs de andere kant was een goochelaar nog niet per definitie autisitisch en is autisme verre van vereist om een gerespecteerd goochelaar te worden of zijn.

'Dokter,' zei ik verrukt, 'ik denk dat u het ook hebt ...'

En hij gaapte me aan als een verkouden lama die zonet een stoombad binnengestapt was ...


Vincent


5 opmerkingen:

Anoniem zei

fille_de_toi : Uitstekend
iedereen krijgt ooit wel eens een labeltje opgeplakt.
anders zijn niet beter en niet slechter
hoe eentonig zou het niet zijn moesten we allemaal gelijk zijn
leve het anders zijn

knap stukje, met plezier gelezen en herlezen
fille

Anoniem zei

eentje om meer dan één keer te lezen!
De vraag is voor mij altijd of anders zijn persé slecht is of bestempeld moet worden met een ziektebeeld? Is de maatschappij soms niet gewoon anders en is diegene die autistisch is niet normaal? een zware bedenking, I know...

Anoniem zei

Doe zo verder, mooi inhoudelijk verhaal!

Anoniem zei

Als doordenkertje kan dit wel tellen ...

Anoniem zei

Het is je vergeven Vincent:):) Zeker een nadenkertje.
En vooral de eindzin is subliem:) Ik zie het voor me...
Groetjes