zondag 9 september 2007

De eerste week ...

















“De Leo is wel ne goeie gast”, zegt Vincent wanneer ik hem vraag hoe het die eerste week op 'Het Spoor' geweest is.
“Hij hecht best wel waarde aan mijn opmerkingen en mening. Bovendien speelt hij gitaar (veel beter dan ik !) en kent het spel ‘De Kolonisten van Catan'. Tof ! We wilden het gezelschapspel gaan spelen maar het was niet te vinden op Spoor 1. Jammer … volgend keer beter.”

Het ergste op de afdeling vindt Vincent de rustpauzes. Hij leeft dan echt met de klok en daardoor kan hij zich niet echt ontspannen. Een half uur op de leefgroep is zo om maar een half uur op zijn kamer duurt eindeloos. Hij begrijpt niet echt waarom dit moet. Of toch … er zijn nu eenmaal regels en andere jongeren hebben die rustpauzes misschien nodig.

Hij probeert zich zo goed en zo kwaad als hij kan aan te passen aan de nieuwe situatie. Hij doet zijn best. Hij WIL ook zijn best doen. Hij wil beter worden en het liefst zo snel mogelijk.

Sofie is leerlingbegeleidster in de binnenschool. Met haar heeft hij een goed gesprek gehad. “Zij en Leo zijn zowat de enige die me echt serieus nemen”, zegt hij. “De rest lijkt me niet echt te begrijpen”. Samen met Sofie heeft hij zijn lessenrooster gedownload. Ze hebben het ook nog gehad over de mogelijkheid van studeren voor de Middenjury. Hij vond het een goed gesprek waarbij de tijd voorbij vloog. “Jammer dat ze niet mijn vaste begeleidster wordt”, zei hij. Sofie werkt voor Spoor 1. Patrick voor Spoor 2 en deze week was hij er niet. Vandaar dat Sofie het van hem overnam. Patrick zal hij maandag dus ontmoeten.



Geen opmerkingen: